Page 8 - Gemeentemagazine - In touch met al uw burgers
P. 8

A TRIBUTE TO RIK





          Op 6 maart 2018 stierf Rik Bevernage, een man wiens                                          FILIP DELMOTTE: ‘Rik was een doener.  ‘Rik was een doener.   artistieke bron. Alle collega’s verdienden
                                                                                                       N
          naam onlosmakelijk verbonden zal blijven met De Werf                                         Niet een man van grote woorden. iet een man van grote woorden.   quasi hetzelfde loon. Geen hiërarchie of
                                                                                                       No-nonsense was zijn lijfspreuk. Met zijn o-nonsense was zijn lijfspreuk. Met zijn
          en het legendarische jazzlabel dat hij uit de grond                                          N                              eerder omgekeerd. Voor Rik waren de
          stampte. Als eerbetoon organiseert KAAP/De Werf                                              v volle gewicht aanwezig, prominent. Maar olle gewicht aanwezig, prominent. Maar   techniekers de pijlers waarop een werf
          op vrijdag 6 maart een tribute-concert. Wij vroegen                                          j je zag hem nooit, op die ene uitzondering e zag hem nooit, op die ene uitzondering   steunt.
          aan twee intimi van Rik om een getuigenis over zijn                                          na, het spreekgestoelte beklimmen.
          betekenis: Filip Delmotte en Willy Schuyten.(LF)                                             Hij had daar geen tijd voor, en geen   Rik was een gedreven communist, maar
                                                                                                       goesting. Maar vooral was het een zekere   l liep daar niet mee te koop. Hij had de iep daar niet mee te koop. Hij had de
                                                                                                                                      gave van de verontwaardiging, zijn komave van de verontwaardiging, zijn kom-
          WILLY SCHUYTEN: ‘Op 6 maart reiken   concert, bij pot en pint, alle rimpels                  schroom die hem parten speelde.  g
                                                                                                                                      p
          we in De Werf voor de tweede maal de De Werf voor de tweede maal de De Werf  weer gladgestreken. Maar Rik had ook           pas stond op mensenrechten, altijd. En hij as stond op mensenrechten, altijd. En hij
                                                                                                                                      h
          prijs uit van ‘de schone contrariteit’, een ‘de schone contrariteit’, een ‘de schone contrariteit’  een groot hart en een sociale voe-  Bij elke nieuwe subsidieronde moesten   had de moed van de overtuiging en het ad de moed van de overtuiging en het
          prijs in het leven geroepen om mensen   lende inborst, was altijd bereid de andere   Rik Bevernage © Ellen De Meulemeester  alle kunstencentra een verantwoordings-  en
                                                                                                                                      engagement.gagement.
          die zich laten opmerken door op een   te helpen.              House, inclusief een kerk, gerund door   dossier indienen. Bij sommige waren dit
          positieve manier ‘contrarie’ te zijn in de                    e                              boekdelen, in kleur gedrukt en inge-  Met enkele kompanen had Rik jeugdet enkele kompanen had Rik jeugd-
                                                                                                                                      M
                                                                        een dominee en bedoeld voor zeevaar--
                                                                        een dominee en bedoeld voor zeevaaren dominee en bedoeld voor zeevaar
          maatschappij, te eren. En dwarsliggen dat   Onze beste momenten hadden we toen   ders op doortocht. Verder logeerden we   bonden, waarin grote theorieën werden   club De Torre (Baliestraat) uit de  (Baliestraat) uit de De Torre (Baliestraat) uit de De Torre
          kon Rik, koppig als hij was. In de nage-  we samen op prospectie trokken naar   o            verkondigd, gewikkeld in dure woorden.   grond gestampt, waaruit later de rond gestampt, waaruit later de
                                                                        ook al eens bij goede vrienden. Zo trokok al eens bij goede vrienden. Zo trok
                                                                        ook al eens bij goede vrienden. Zo trok--
                                                                                                                                      g
          noeg 30 jaren dat ik betrokken was bij de   diverse jazzfestivals in Europa en over de   ken we ‘s zomers naar het progressieve   Niets van dit alles bij De Werf of Rik   Volkshogeschool is gegroeid. Onder zijn  is gegroeid. Onder zijn olkshogeschool is gegroeid. Onder zijn olkshogeschool
                                                                                                                                      V V
          jazzprogrammatie kan ik ervan meespre-  grote plas.           V V                            Bevernage (want beide waren synoniem).   h hoede werd het linkse oede werd het linkse Masereelfonds in Masereelfonds in Masereelfonds
                                                                        Vision Fest in Manhattan’s Lower East ision Fest in Manhattan’s Lower East ision Fest
          ken. Bij onze allereerste ontmoeting zei hij                  Side en ‘s winters naar de grote IAJE Jazz   Integendeel.     West-Vlaanderen uitgebouwd met est-Vlaanderen uitgebouwd met
                                                                                                                                      W
          ‘ ‘ ‘ik ken niets, van jazz’, maar enkele jaren ik ken niets, van jazz’, maar enkele jaren ik ken niets, van jazz’  Bij die gelegenheden viel alle druk van   Convention. We schuimden alle bekende   B
                                                                                                                                      Brugge als sterke afdeling. Uit het rugge als sterke afdeling. Uit het
          later (toen De Werf goed en wel op de   hem af.               en minder bekende jazzclubs in   In het Brugse culturele landschap was   Masereelfonds ontstond ten slotte kunontstond ten slotte kun-
          Europese kaart stond) was hij zelfverze-                      Manhattan, Harlem en Brooklyn af op   D D                     stencentrum De Werf.
                                                                                                       De Werf toonaangevend op het vlak van e Werf toonaangevend op het vlak van e Werf
          kerd over wat al dan niet goede jazz was.   We hielden allebei van New York City, New York City, New York City  zoek naar nieuw talent. Met de groep   theater, kindertheater en jazz, 30 jaar
                                                                                                                                      D
                                         letterlijk het Mekka van de heden-  Octurn trokken we naar The Knitting  lang. De ingrediënten van dit succes?   Die geschiedenis moet misschien nog ie geschiedenis moet misschien nog
                                                                                                                                      e
          Vanaf dan hadden we eindeloze dis-  daagse jazz in de USA en nog zoveel   F F  Montreal Jazz Festival.   Een eerlijk ‘product’, een sterke ploeg,   eens geschreven worden. Over de Brugse ens geschreven worden. Over de Brugse
                                                                        Factory én naar actory én naar actory
          cussies over de programmatie van De   meer. Dankzij onze contacten vonden   Op zondag zat ik dan weer met Rik ,   onafhankelijk (ni dieu, ni maître), onom-  c culturele scene en zijn pioniers, over het ulturele scene en zijn pioniers, over het
          Werf, Jazz Brugge en zelfs September erf, Jazz Brugge en zelfs September erf, Jazz Brugge
          W W                            we een betaalbaar hotel in centrum   overtuigde atheïst, in een kerk in Harlem   koopbaar. Voor vele kunstenaars - acteurs   kunstenoverleg en het Concertgebouw, unstenoverleg en het Concertgebouw,
                                                                                                                                      k
          Jazz. Natuurlijk werden na een geslaagd   Manhattan, het Seafarers International  te genieten van de gospel.’  of muzikanten - was De Werf hun thuis en De Werf hun thuis en De Werf  over De Werf en KAAP.’
          \ ‘Yes Love’ is nieuw werk van het Isbin Trio




          In het najaar van 2019 brachten drie Brugse muzikanten onder de naam Isbin Trio de cd ‘Yes Love’ uit. Als deze muziek dan toch in een
          vakje moet, dan zou je het kunnen labelen als Kamermuziekjazz.  Bezetting van het trio: Gilbert Isbin op luit, Xavier Rau op contrabas, Peter
          Vangheluwe op percussie.  Op een rustige vooravond in december deel ik met Gilbert Isbin een tafeltje in 27b Flat in de Sint-Jakobsstraat,
          de perfecte setting voor een gesprek over zijn muzikale achtergronden.


          Ga gerust in uw voorouderlijke stamboom op zoek naar de naam ‘Isbin’.  Die zal u niet vinden.  Zo ook niet bij   kamermuziek.  Het resultaat is een cd die je ECM-style zou kunnen noemen. Plaatselijke verdeling van deze cd
          Gilbert Isbin zelf. Isbin werd namelijk in Knokke geboren onder de naam Gilbert Dewaele. Vanwaar dan Isbin,   is in handen van het Brugse platenlabel Parsifal en Fnac Brugge.’
          wil ik toch eerst graag weten?
                                                                                       EXit: Welke muzikale opleiding mocht je in je jeugd genieten ?
          GILBERT ISBIN: ‘Ik beleefde in mijn jeugd volop de tijden van de flowerpower, de tweede helft van de sixties   ISBIN: ‘Als je hiermee bedoelt: welk conservatorium? Geen. Ik ben zo goed als helemaal autodidact. Ik kom uit
          en de beginnende jaren 70.  Een tijd waarin muzikanten als pakweg Robert Zimmerman en David Robert Jones   een Heistse vissersfamilie die me niet echt een muzikale achtergrond bood.  Ik merkte bij mezelf wel vlug dat
          zichzelf een artiestennaam aanmaten (respectievelijk Bob Dylan en David Bowie). Dat bracht mij op het idee om   ik op school alle nuances van de blokfluit binnen de kortste keren onder de knie had, en dat het bladlezen van
          mezelf ook een goed klinkende naam te zoeken.’                               muzieknoten me ook absoluut geen problemen stelde.’


          De oorsprong van de artiestennaam Isbin blijkt uiteindelijk ontwapenend simpel, en vindt zijn herkomst in het   ‘Op mijn achttiende ging ik al meteen aan het componeren. Wat gitaar (en luit) betreft was en ben ik vooral
          vierletterige ISBN (International Standard Book Number), een standaard voor het catalogeren van boeken   geïnteresseerd in melodie.  Om in de tijdsgeest te blijven: ik was meer into Beatles dan into Stones. Zo kon ik eïnteresseerd in melodie.  Om in de tijdsgeest te blijven: ik was meer into Beatles dan into Stones. Zo kon ik
                                                                                       g
          die in de tweede helft van de jaren zestig van de vorige                                                       b bij Paul Couter terecht die me op weg hielp met nummers van ij Paul Couter terecht die me op weg hielp met nummers van
          eeuw ingevoerd werd, wat Gilbert op het idee bracht van                                                        pakweg Bob Dylan of George Harrison (NVDR. Decoutere (NVDR. Decoutere
          deze artiestennaam.                                                                                            s speelde in die periode bij Freckle Face, de eerste band van peelde in die periode bij Freckle Face, de eerste band van
                                                                                                                         Arno Hintjes). Ik leerde ook de muziek kennen van Joe Pass, . Ik leerde ook de muziek kennen van Joe Pass,
                                                                                                                         meer bepaald de ‘Virtuoso’-reeks, waarvan ik de noten op eer bepaald de ‘Virtuoso’-reeks, waarvan ik de noten op
          EXit: Hoe kwam deze cd tot stand ?                                                                             m
          ISBIN: ‘De muziek op deze cd is het resultaat van drie jaar                                                    g gehoor neerpende om ze nadien zelf te kunnen instuderen. ehoor neerpende om ze nadien zelf te kunnen instuderen.
                                                                                                                         T
          regelmatig repeteren. Zowel Xavier als Peter zijn muzikan-                                                     Tot op vandaag blijf ik intens bezig met muziek ontdekken, ot op vandaag blijf ik intens bezig met muziek ontdekken,
          ten die ik al lang ken en die deze subtiele muziek perfect                                                     s studeren, noteren, met het schrijven van bladmuziek.’tuderen, noteren, met het schrijven van bladmuziek.’
          aanvoelen en interpreteren. De luitpartijen heb ik helemaal
          uitgeschreven, voor bas en percussie ontstond zo ruimte                                                        EXit: Zijn er concerten in het vooruitzicht ?
          voor improvisatie binnen het kader van de stukken.  Het gaat                                                   ISBIN: ‘Wij brengen delicate muziek die een stil en aandach ‘Wij brengen delicate muziek die een stil en aandach-
          om eigen composities, en daarnaast om interpretaties van                                                       t tig luisterpubliek vraagt. In een broeierige omgeving kan ig luisterpubliek vraagt. In een broeierige omgeving kan
          muziek van Bill Evans, Miles Davis, Jan Garbarek, Cameron                                                      o onze muziek onmogelijk tot zijn recht komen. Resultaat is nze muziek onmogelijk tot zijn recht komen. Resultaat is
          Brown … Toen de tijd er rijp voor was, trokken we voor een                                                     n natuurlijk dat niet zomaar elke locatie voor een optreden in atuurlijk dat niet zomaar elke locatie voor een optreden in
          drietal opnamedagen de studio in. Meer bepaald in de Blue                                                      a aanmerking kan komen. Het eerstvolgend concert is in april in anmerking kan komen. Het eerstvolgend concert is in april in
          Bird Recording Studio in Kortemark, een studio die gespeci-                                                    R Rijsel, dan volgen Torhout, Geraardsbergen, Mechelen …’ ijsel, dan volgen Torhout, Geraardsbergen, Mechelen …’
          aliseerd is in opnames van klassieke muziek, akoestische jazz,                                                 (RUDI VANMARCKE)RUDI VANMARCKE)
                                                                                                                         (
                                                      Gilbert Isbin
                  nr. 303 - maart ‘20
          8 -     nr. 303 - maart ‘20
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13