Page 8 - Gemeentemagazine - In touch met al uw burgers
P. 8

Brugse harpiste scoort hoog in Amerikaanse ‘Elisabethwedstrijd’

          ‘VAN THUIS UIT GEPUSHT? VERRE VAN…’





          Seduced by harps, u kunt er zich veel bij voorstellen. De harp heeft         overigens maar twee conservatoria, het tweede is dat   Veel hangt ook af van de speelwijze, maar tegen een
          inderdaad een romantisch imago, maar dat clichébeeld leeft niet              van Lyon. U begrijpt waarom ze beide overbevraagd   volledig orkest kun je niet op.’
          in de harpwereld, zegt de Brugse muzikante Mathilde Wauters,                 zijn. Ik had natuurlijk veel zin om daar aan de slag te
          die sinds haar vijfde de harp bespeelt. Voorbije zomer scoorde ze            gaan en de opleiding te volgen. Die loopt tot eind dit   EXit: U speelt geregeld en graag hedendaagse
          in de Verenigde Staten verrassend hoog met haar uitvoering van               schooljaar en dan sta ik terug op eigen benen. ‘  muziek. Een niet evidente keuze.
          een bekend muziekstuk voor harp: het Concierto de Aranjuez.                                                         MATHILDE: ‘Hedendaagse muziek spreekt mij
          Een prestatie die telt. Wauters staat nu aan de start van een                EXit: En u gaat dan meteen beroepshalve aan de   aan. Vorig jaar nog speelde ik, samen met mijn
          professionele carrière.                                                      slag?                                  zus Emma, in de Kamermuziekzaal een werk van
                                                                                       MATHILDE: ‘ Dat is toch de bedoeling, tenzij ik er   Stockhausen. Niet evident, maar de reacties waren

          EXit: Heel wat musici, zoals uzelf, startten hun   Talent’ . Ik heb toen beslist om professioneel verder   eerst nog een opleiding tot leerkracht bij neem.   heel lovend. We hebben er toen zelfs bij gezongen,
          loopbaan op piepjonge leeftijd. Is dat een voor-  te gaan met de harp. Ik ben toen ook in Antwerpen   Nodig? Toch wel, lesgeven is een ingebouwde vei­  want de zangpartij is een deel van het stuk en moet
          waarde voor een latere carrière in de muziek?  gebleven en heb er mijn master behaald (LF. Met de   ligheid, want in deze (harp)sector struikel je niet over   door de harpistes zelf worden gezongen.’
          MATHILDE WAUTERS: ‘Mmm…. Is moeilijk te   grootste onderscheiding)’.         de werkaanbiedingen. Ik wil als freelancer aan de
          zeggen, maar het staat buten kijf dat het helpt.                             slag gaan, want er zijn toch heel wat mogelijkheden:   ‘Ik speel ook geregeld samen met het Hermes
          De mensen rondom mij zijn vrijwel allemaal vroeg   EXit: En op een dag bood zich een buitenkans   zelf concerten organiseren, projecten voorstellen,   Ensemble, dat zich specialiseert in hedendaagse
          gestart, pakweg tussen acht en tien jaar. Er zijn er   aan: het Conservatoire National Supérieur du   audities doen of Kamermuziek. Het probleem bij   muziek. Ik vind dat het publiek de kans moet krijgen
          natuurlijk ook die er ‘ver’ mee komen, hoewel ze pas   Musique in Parijs.    een harpist(e)­carrière is voorts dat een groot orkest   om ten minste kennis te maken met deze muziek.
          op latere leeftijd een instrument kozen. Bij die vroege   MATHILDE: ‘Op een gegeven moment kreeg ik de   meestal maar één harpiste nodig heeft.’  Na kennismaking reageren de luisteraars doorgaans
          starters merk je wel vaak op dat ze uit een muzikale                                                                heel enthousiast. Als die muziek goed ingeka­
          familie komen. Bij ons thuis was dat eender. Mijn                                                                   derd wordt, spreekt dat het publiek aan. Het
          ouders zijn allebei beroepsmuzikanten en lesge­                                                                     soort ‘hedendaags’ dat je brengt is natuurlijk ook
          vers in het Brugse Conservatorium. Samen met mijn                                                                   van belang. Er is trouwens heel wat repertoire voor
          vier zussen, die elk een instrument bespelen, kunnen                                                                hedendaagse harp. Veel componisten die repertoire
          we sporadisch samenspelen.’                                                                                         schreven voor de harp waren harpisten. Zij zijn niet
                                                                                                                              altijd zo bekend voor niet­harpisten (zoals de grote

          EXit: U bent op vijfjarige leeftijd begonnen met                                                                    en beroemde componisten), hoewel ze voor ons
          muziek. Is dat niet onverantwoord vroeg?                                                                            heel belangrijk waren.’
          MATHILDE: ‘Natuurlijk niet. In mijn geval is dat heel
          speels begonnen met oefenen op een kleine harp. Ik                                                                  EXit: U was voorbije zomer knap derde in de USA
          wou het echt leren en kunnen, maar les volgen was er                                                                International Harp Competition. Een hele presta-
          nog niet bij. Het was evenmin een zaak van ‘moeten                                                                  tie, een hele eer.
          van thuis’, verre van zelfs. Mijn oudere zus, die ook                                                               MATHILDE: ‘Het was voor de eerste keer dat een
          harp speelt, was mijn mentor.’                                                                                      ‘Belg’ in de top drie geraakte, terwijl de jury toch
                                                                                                                              uit internationaal bekende harpisten bestond.’
          ‘Aan het Conservatorium heb ik de volledige
          opleiding doorlopen, zijnde negen jaar of de vol­                                                                   ‘Het grote voordeel van zo’n concours is dat je in de
          ledige cyclus. Ik bewaar daar goede herinneringen                                                                   aanloop naar de wedstrijd enorm veel moet ‘lezen’.
          aan. Mijn leerkracht was Eline Groslot. Zo’n opleiding                                                              Je leert ook een repertoire van buiten waarvan je in
          vergt veel van de kinderen, maar ik heb die met veel                                                                normale omstandigheden slechts enkele fragmen­
          plezier gevolgd. Natuurlijk is discipline in deze nodig.                                                            ten speelt. Wij moesten dertien stukken inoefenen
          Zonder dagelijks oefenen gaat het niet. Ik heb het                                                                  en zo’n opdracht vraagt om indeling en overzicht
          gelukkig nooit ervaren als een opdracht en ik heb er                                                                en brengt aardig wat stress mee. Ja, je kunt het,
          zeker geen trauma aan overgehouden.’                                                                                qua inspanning en niveau, een beetje vergelijken met
                                                                                                                              topsport. In de finale speelde ik het Concerto van
          EXit: Is een muziekopleiding compatibel met een                                                                     Rodrigo. ’
          zorgeloze jeugd?
          MATHILDE: ‘Voor mij gaan die twee zaken wel                                                                         EXit: Waarmee hebt u de jury overtuigd?
          samen. Ook omwille van het feit dat ik van thuis uit                                                                MATHILDE: ‘Het ‘prijsconcert’ was het Concierto de
          niet gepusht werd. Ik heb een zorgeloze jeugd gehad                                                                 Aranjuez van Joaquim Rodrigo. Voor deze uitvoering
          en muziek is daarin altijd mijn grote passie geweest.’                                                              kreeg ik een speciale prijs. Het stuk is oorspronkelijk
                                                                                                                              geschreven voor gitaar, maar door de componist
          ‘Ik koos vanaf mijn zevende voluit voor de harp. De                                                                 nadien bewerkt voor harp.’
          kleine modellen waren perfect bruikbaar voor mij.
          Ik volgde daarmee het voorbeeld van mijn oudere                                                                     ‘Deze wedstrijd is één van de belangrijkste harpwed­
          zus.’                                                                                Mathilde Wauters © Ellen De Meulemeester  strijden ter wereld, een beetje vergelijkbaar met de
                                                                                                                              Elisabethwedstrijd bij ons. Alle werken moesten uit
          EXit: Hoe is uw carrière tot op vandaag gelopen?  kans aangeboden om een stage te volgen bij Isabelle   EXit: Wat ik mij afvraag: harpisten moeten vaak   het geheugen worden gespeeld. Er namen 40 kan­
          MATHILDE: ‘Zo lang ik in Brugge bleef wonen, en   Moretti aan het Parijse Conservatorium. Moretti is   opbotsen tegen een heel orkest. Is dat geen   didaten deel, komende uit 18 verschillende landen.’
          school liep in het SASK (in Sint­Kruis), was muziek   één van de bekendste harpisten ter wereld. Nadien   onbegonnen werk?  (LUC FOSSAERT)
          voor mij een hobby. Later mocht ik in Antwerpen   heb ik gekozen voor een opleiding aan datzelfde   MATHILDE: ‘’Dat is inderdaad één van de grote
                                                                                                                              Wie Mathilde Wauters (en het HERMESensemble) aan
          aan het Conservatorium een soort jong­talent­tra­  Conservatorium. Om er te kunnen studeren, moest   frustraties. Gelukkig valt de praktijk nogal mee. Maar   het werk wil horen: 18 oktober in het Amuz
          ject volgen. Ik liep verder school in Brugge, maar   ik een loodzware test in twee fases overleven, iets   als ik tijdens een concert helemaal achteraan op het   (Antwerpen). In het voorjaar 2020 staat ze geboekt
                                                                                                                              voor een concert in Brugge, maar de precieze datum
          de opleiding werd aangevuld met een muziekop­  waarin ik slaagde. Het Parijse Conservatorium is   podium zit, speel ik des te harder. Je kunt een harp   ligt nog niet vast.
          leiding in Antwerpen. Ik volgde er het traject ‘Jong   een van de belangrijkste in Europa. Frankrijk telt   meer volume geven, meer dan bijvoorbeeld een luit.


          8 -     nr. 298 - oktober ‘19
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13