Page 6 - Gemeentemagazine - In touch met al uw burgers
P. 6

BELEEF DE KONINKLIJKE STADSSCHOUWBURG




          ‘VAN KOP TOT TEEN’




          Het programma van Cultuurcentrum Brugge staat                                                                   loodst je   Conservatorium zullen de pauze van een
          dit najaar in het teken van 150 jaar Koninklijke                                                                doorheen de   streepje muziek voorzien.’
          Stadsschouwburg. Als eerbetoon wordt de                                                                         derde route
          schouwburg gedurende het weekend van 5 en 6                                                                     aan de hand   EXit: Voor het tweede deel wordt
          oktober volledig opengezet voor het publiek tijdens                                                             van een     iedereen op scène uitgenodigd?
          het performancefestival ‘Van kop tot teen’. Elke                                                                theaterpar­  LORE: ‘We sluiten de namiddag af met
          voorstelling van het festival is een zelfgekozen                                                                cours en in   de voorstelling ‘INVITED’ van choreagraaf
          route doorheen het gebouw met een bijzondere                                                                    de houten   Seppe Baeyens wiens werk steeds focust
          performance op een unieke locatie. ‘We willen de                                                                zolder van   op inclusie. Deze keer wil hij het publiek
          magie van het theater tot bij het publiek brengen’,                                                             de schouw­  laten proeven hoe het voelt om mee deel
          zegt medeorganisator Lore Missinne.                                                                Van Kop Tot Teen  burg trans­  uit te maken van een dansvoorstelling.
                                                                                                                          formeert    De scenografie speelt in deze voor­
          LORE MISSINNE: ‘We palmen de stads­  EXit: Het eerste deel van het fes-  groepsperformance, ‘Trying to be’, meet   kunstenaar Joris van Oosterwijk met   stelling een belangrijke rol. Met ‘ROPE’,
          schouwburg volledig in, van de kelder tot   tival bestaat uit vier verschillende   elke deelnemer zichzelf een personage   ‘Stamping’ je lichaam in een levensgroot   een blauwe verbindende slang van 65
          de nok van de zolder. Samen met Michel   voorstellingen?      aan, compleet in kostuum en maquillage.   kunstwerk tijdens route vier.’  meter, gecreëerd door kunstenaar Ief
          Dewilde, mijn collega met wie ik het fes­  LORE: ‘De bezoeker kiest zelf een route   Route twee leidt naar de kelders van het   Spincemaille worden alle deelnemers
          tival op poten heb gezet, zijn we bewust   uit een van de vier voorstellingen, die   gebouw waar het jonge Gentse Collectief   ‘Aangezien elke voorstelling anders is en   op een heel speelse manier met elkaar
          op zoek gegaan naar kunstenaars die   telkens op een verschillende locatie   Elan(d) met ‘Loving is Allowed’ een visu­  je er ook maar één kan uitkiezen hebben   verbonden.’ (LDD)
          werken op de snijlijn van beeldende   plaatsvindt. Bij de eerste route neemt   ele voorstelling brengt, met koptelefoon,   we een langere pauze dan gebruikelijk
                                                                                                                                      ‘Van kop tot teen’ vindt plaats op zaterdag
          kunst, dans en theater. Zo konden we een   kunstenaar Emilio Lopez Manchero je   als theatrale ode aan het feest waar men­  voorzien. Nieuwsgierigen krijgen zo de   5 en zondag 6 oktober. De voorstellingen
          mooie cohesie vormen die buiten alle   mee op een ontdekkingstocht door­  sen elkaar ontmoeten. Het jonge talent   kans om hun ervaringen uit te wisselen   zijn toegankelijk voor iedereen vanaf
                                                                                                                                      12 jaar. Tickets en info: www.ccbrugge.be
          traditionele vakjes valt.’     heen de Stadsschouwburg. Tijdens die   van Academie Kunsthumaniora Brugge   met elkaar. Enkele leden van het stedelijk




             \ ‘Zoektocht naar verbindingen tussen                                                     en leeftijden, met dansers, performers   Vanuit die workshops ontstaan ook mijn
                                                                                                       en muzikanten. Aan INVITED nemen ook
                                                                                                                                      creaties. Alle performers in INVITED heb
          mensen en gemeenschappen                                                                     kinderen deel, er zijn enkele mensen met   ik daar ontmoet. Ik doe nooit audities,
                                                                                                                                      maar rekruteer mijn mensen tijdens de
                                                                                                       een beperking en er staan er ook op de
          met dans als woordeloze taal’                                                                planken die een stuk ouder zijn. Léon, die   workshops.’
                                                                                                       ik eerder al castte, is ondertussen 96 jaar.
                                                                                                       De beste voorstellingen van INVITED zijn   EXit: Je werk groeit heel organisch?
          Op 5 en 6 oktober nodigt Cultuurcentrum Brugge iedereen van 12 tot 150 uit                   trouwens die waarin ook het publiek nog   SEPPE: ‘Ik geloof heel erg in procesmatig
          voor het allereerste performancefestival ‘Van kop tot teen’. Twee dagen lang staan           eens een weerspiegeling is van de cast.’  werken en in tijd als een soort kwaliteit­
          voorstellingen op het programma die theater en/of dans naadloos vermengen met                                               slabel. Leren van elkaar, wat mijn makers
          beeldende kunst. Het publiek zelf speelt een cruciale rol. Het festival sluit af met         EXit: Net als het gros van je perfor-  doen, vraagt tijd en geduld. Daarom
          de bejubelde voorstelling INVITED van choreograaf/performer Seppe Baeyens.                   mers, heb je ook zelf geen professio-  maak ik maar om de drie jaar een nieuw
                                                                                                       nele dansopleiding achter de rug?  stuk. Ik blijf ook zoeken naar nieuwe
          EXit: In INVITED nodig je letterlijk het   gecreëerd door beeldend kunstenaar Ief   het publiek mee de choreografie laten   SEPPE: ‘Nee, maar ik was al vrij   vormen. Waar Tornar een vrij klassieke
          publiek uit om mee de scène op te   Spincemaille.’            schrijven?’                    vroeg bezig met theater en performance   voorstelling was met het publiek in de
          gaan?                                                                                        en ik kwam heel snel tot de ontdekking   zaal, zet ik in INVITED spelers en publiek
          SEPPE BAEYENS: ‘INVITED is inder­  EXit: Hoe wordt ROPE geïntegreerd?  EXit: Vanwaar die grote aandacht voor   dat je zonder woorden onnoemelijk   samen op de scène. In Birds wil ik nog
          daad een heel interactieve voorstelling.   BAEYENS: ‘De spelers gaan samen   het publiek?    veel kunt vertellen. Na een auditie om   verder gaan, het theater verlaten en de
          Spelers en publiek bevinden zich samen   met het publiek met en rondom de   SEPPE: ‘De mens is voor mij een thema   mee te doen bij fABULEUS ging de bal   publieke ruimte opzoeken. Ook toevallige
          op het podium. Drie muzikanten en   slang bewegen. De interactie verloopt   op zich. Ik laat mensen graag zien zoals ze   aan het rollen. Ik maakte er kennis met   voorbijgangers zullen deel uitmaken van
          twaalf performers gaan heel gestaag   zeer organisch. Het stuk is heel toe­  zijn. In 2011 ben ik bij Ultima Vez gestart   gewezen Bruggeling Randi De Vlieghe.   de performance.’
          de dialoog aan met de kijkers in de   gankelijk. We demonstreren eenvou­  met workshops voor buurtbewoners.   Zijn danstaal was voor mij een grote
                                                           dige bewegin­  Daar is de kiem gelegd voor mijn manier   bron van inspiratie. Ik stond in drie van   EXit: Het performance genre zit in de
                                                           gen, leiden   van werken. Ik zoek naar verbindingen   zijn stukken en werken met hem, leidde   lift. Kun je het succes verklaren?
                                                           het publiek,   tussen mensen en gemeenschappen met   tot mijn beslissing om zelf choreograaf   SEPPE: ‘Ik denk dat het vooral te maken
                                                           wisselen rol­  dans als woordeloze taal. In Tornar, mijn   te worden. Na fABULEUS, volgden   heeft met een tijdsgeest, met de plek
                                                           len … Spelers   eerste creatie, moest een gemeenschap   samenwerkingen met onder meer   van theater en dans in de maatschap­
                                                           worden       na de doortocht van een tornado alles   Kabinet K, Kopergietery en Miet Warlop.   pij. Die evolueert voortdurend. Ik voel
                                                           publiek en   terug opbouwen, een metafoor voor het   Vandaag ben ik resident bij Ultima Vez,   alvast dat er – ook bij mezelf ­ een heel
                                                           omgekeerd.   afbrokkelen en weer doen groeien van   het gezelschap van Wim Vandekeybus.’  grote behoefte leeft om het theater
                                                           Nu en dan    solidariteit.’                                                opnieuw aan de mensen te geven. In
                                                           laten we ook                                EXit: Van waaruit je ook nieuw werk   een maatschappij waarin vaak grote ver­
                                                           het publiek   EXit: Die gemeenschap is telkens zeer   creëert?             deeldheid heerst, onder meer op politiek
                                          UV Seppe Baeyens Invited
                                                           zelf beslissen.   divers?                   SEPPE: ‘Ultima Vez is voor mij   vlak, kan het theater verbindend werken.
                                                           ROPE biedt zo   SEPPE: ‘Wat ik op het podium laat   een belangrijke basis. Elke zaterdag   Daar ben ik van overtuigd. Ik geloof heel
          zaal. Zo ontstaat stap voor stap een   een antwoord op een van mijn cen­  zien, moet een weerspiegeling zijn van   tijdens het schooljaar zet ik er Atelier   erg dat theater een sociaal­maatschappe­
          gezamenlijke choreografie. Centraal   trale vragen bij de creatie van dit stuk:   de maatschappij. De cast is daarom   Quartier op. Een heel open atelier waar   lijke taak heeft.’ (SD)
          binnen de voorstelling staat ROPE,   hoe kan ik de afstand tussen spelers   altijd een mix. Ik werk met mensen met   iedereen uit de buurt welkom is. We
                                                                                                                                      www.cultuurcentrumbrugge.be
          een verbindende slang van 65 meter,   en publiek wegwerken en hoe kan ik   verschillende culturele achtergronden   gaan er aan de slag met dans als taal.


          6 -     nr. 298 - oktober ‘19
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11