Page 3 - Gemeentemagazine - In touch met al uw burgers
P. 3

Schrijfster Dalilla Hermans

          ‘MIJN EINDDOEL? LAAT DE REDE TERUGKEREN’





          De voorbije zomer hield ze een siësta, met uitzondering                      Concertgebouw kende ik alleen de clichés, maar   EXit: U richt uw pijlen ook op de media.
          van deelname aan Bomboclat, het Caraïbisch muziekfestival                    ik ben geschrokken van het feit hoeveel hier gebeurt.   DALILLA: ‘De media an sich zijn niet goed bezig. Als
          in Zeebrugge. Vandaag staat ze terug op scherp, want de                      Ik had ook de seizoensvoorstelling meegemaakt   zij diversiteit beperken tot een aantal grote namen
          uitnodigingen voor spreekbeurten en columns tikken weer aan.                 en het publiek leek mij daar heel open en dat is het   met een migratieachtergrond is dat niet genoeg. Kijk
          Concertgebouw Brugge strikte haar als seizoensdenker, een                    enige dat je nodig hebt om een ervaring interessant   naar de redacties, bemand door wit en hoogopge­
          deelname die past in het jaarthema ‘Ik ben weer velen’. Om een               te maken. De leeftijd van het publiek maakt niet uit.   leid. Daar is niks mis mee, ik ben zelf getrouwd met
          stevig standpunt zit Dalilla niet verlegen, u bent gewaarschuwd. Op                                                 een blanke man (LF. uit Brugge), maar ‘de beslissers’
          haar programma, vooral ‘talks’ met creatievelingen allerhande, met                                                  zijn altijd dezelfde mensen. Daardoor worden hele
          mensen die ze interessant vindt.                                                                                    muziekgenres niet gehoord en gezien. Het wordt
                                                                                                                              onbekend gemaakt.’
          EXit: Uw deelname aan Bomboclat was een van   blij met de regelmaat van de column. (LF. 14-daags in
          de betere momenten van dit sympathieke festival.  De Standaard). ‘                                                  ‘De grote fout die zowel de media als de culturele
          DALILLA HERMANS: ‘Dit jaar zat werkelijk alles mee:                                                                 wereld maken, is dat ‘de markt’ waarover ze spreken
          schitterend weer en uitverkocht, in tegenstelling   EXit: Met de pen in aanslag keerde ook de kritiek               alleen ‘de markt’ is die ze kennen. Ze beseffen niet
          tot vorig jaar toen het festival uitregende. Ik had er   terug?                                                     dat er veel mensen zijn die niet in dat klassieke vakje
          een eigen hoekje in open lucht. Mijn functie was   DALILLA: ‘Die kritiek komt er sowieso en heeft                   horen. Ik hoor de sector vaak klagen ‘ze komen niet
          onder meer om de spirit van het festival te bewaken.   weinig te maken met wat ik schrijf. Er is natuurlijk het     naar ons’, wel, programmeer eens iets die deze
          Bomboclat is meer dan dans en drank en de formule   onderscheid tussen de gefundeerde kritiek van de                gekleurde groep aanspreekt.’
          heeft gewerkt. Dat heeft natuurlijk te maken met   krantenabonnee en de grove praatjes van die andere
          de programmering van de artiesten en de sfeer­  groep op sociale media. Die hebben voldoende aan                    EXit: Laten we positief eindigen: wat is uw
          schepping, maar wie er was stond er voor open. Er   een foto en een titel om tekeer te gaan. Het maakt              boodschap?
          heerste een gemeenschapsgevoel. Wie er was, heeft   dat piepkleine segment van de bevolking niet uit wat            DALILLA: ‘Ik heb een heel concreet doel, al klinkt het
          zo’n beetje dezelfde visie op de wereld.’  ik zeg.’                                                                 misschien een beetje soft: laat ons terugkeren naar
                                                                                                                              de rede. De mensen willen samenleven en samen
                                                                                                    Dalilla Hermans © Ellen De Meulemeester
          EXit: U bouwde het voorbije jaar een rustperi-  EXit: Dit jaar pakte u voor het eerst uit met een                   wonen.’
          ode in. Hoge nood?                    roman, Black Out, die werd aangekondigd als een
          DALILLA: ‘Zeker, en dat lukte wonderwel gelukt.   ‘thriller’.                Het feit dat ze bij hun (seizoens)keuze bij mij uitkwa­  ‘Seizoensdenker zijn van het Concertgebouw, the­
          2018 was veel te hectisch, extreem zelfs. Ik genoot   DALILLA: ‘Welk genre het precies is, is voor inter­  men, zegt ook iets over de manier waarop ze naar   aterteksten schrijven, columns schrijven, in gesprek
          nog na van deelname aan De Slimste Mens, mijn   pretatie vatbaar. Het gaat over moord, maar is zeker   buiten kijken. Ik vind het hier fijn werken en het team   gaan met anderen, dat zijn allemaal zaken die enorm
          eerste en tweede boek lagen in de rekken, ik hield   geen klassieke thriller. Lezers van thrillers zullen hier   is heel divers en jong.’  veel energie en hoop geven en waar ik veel meer
          104 spreekopdrachten én ik had een baby van zes   niet de spanning vinden van een klassieke thriller. Het           mee bezig ben dan eender welke negatieve com­
          maanden. Heb toen thuis beloofd: dat doen we nooit   boek vertelt over de moord op een jonge activiste en   EXit: Identiteit en diversiteit zijn twee thema’s   mentaar.’ (LUC FOSSAERT)
          meer. 2019 verliep rustig.’           een vleesgeworden internettrol die de ultieme stap   waar u graag op borduurt. Hoe reageert de cul-
                                                                                                                              Dalilla Hermans, Black Out, uitg. Horizon.
                                                zet. De ontvangst in de pers was globaal positief.   tuursector daarop?
          EXit: Bent u een schrijfster of een geëngageerde   Natuurlijk zijn er nog ‘werkpunten’, want dit is de   DALILLA: ‘De cultuurwereld blinkt uit in identiteit,
          mediafiguur?                          eerste keer dat ik fictie schreef. De Nederlandse   maar niet in diversiteit en dat geldt ook voor andere
                                                                                                                                >   Dalilla is actief in het Concertgebouw op 8.11,
          DALILLA: ‘Die twee zaken lopen door elkaar, maar   uitgeverij (Horizon) steunde mij volop. Ik werkte er   sectoren. Er is nochtans veel goodwill en goesting
                                                                                                                                 26.1, 8.2 en 27.2 (zie www.concertgebouw.be)
          mocht ik de keus en bijbehorende verdiensten   met een fijn team, geen dwingelands.’  om een divers publiek aan te trekken, maar het blijft
          hebben, dan schrijfster. Ik word daar het meest                              een moeilijke oefening. Er blijft veel werk op de   >   Dalilla is geboren in Ruanda, maar groeide
          gelukkig van, daar haal ik de meeste energie uit.   EXit: Als ‘seizoensdenker’ van het   plank. En misschien zijn sommige cultuurhuizen, en   op in de Kempen. Woont nu in Berchem.
          Door te schrijven leer ik mezelf beter begrijpen, het   Concertgebouw werkt u voor een ‘wit’ en ouder   ik reken daar het Concertgebouw niet bij, veel te   >   Getrouwd met de Brugse rapper Willem
          soort begrijpen dat ook dagboekschrijvers ervaren.’  publiek. Dat wordt wennen?  snel tevreden met hun programmering. Het is een   Blontrock.
                                                DALILLA: ‘Let op, ik was totaal verrast toen   proces dat van binnenuit moet gevoed worden. Ze
                                                                                                                                >   Wonen in Brugge staat op het wenslijstje.
          ‘Door een zomer lang on hold te zijn, merkte ik wel   Jeroen Vanacker (LF. artistiek directeur) mij uitno­  moeten zich de vraag stellen: wat maken wij en voor
          dat het nieuws harder binnenkwam. Daarom ben ik   digde. Ik wist niet hoe de formule werkte. Van het   wie?’




             \ Symposium over ’geniale alleskunner’                                                    ‘Da Vinci hanteerde kunst als een
                                                                                                       ervaringswetenschap, waardoor hij
          Leonardo da Vinci in historische setting                                                     mens en wereld nader probeerde te
                                                                                                       doorgronden’, zegt Eddy Matten. ‘Niet
                                                                                                       voor niets noemde hij zich een leerling
          In 2019 is het vijfhonderd jaar geleden dat Leonardo          Naar aanleiding van die vijfhonderdste   van de ervaring. De Da Vinci Code
          da Vinci het tijdelijke met het eeuwige heeft                 sterfdag organiseert de vzw Lectorium   kennen, betekent niet dat we de code
          gewisseld. De veelzijdige kunstenaar is alvast nog            Rosicrucianum een Leonardo­    hebben om Da Vinci te kennen. Neem
          niet vergeten: op zaterdag 5 oktober (14 uur) vindt           symposium in Hof Bladelin. Die locatie   alleen al het feit dat hij zijn beroemdste
          er in Hof Bladelin (Naaldenstraat 19) het symposium           is niet toevallig gekozen, want op die   werk, de Mona Lisa, overal waarheen hij   nieuwe tijd, die bijna iedere dag van zijn
          ‘Reiken naar de eeuwigheid met Leonardo da Vinci’             plaats zijn nog verbindende sporen te   verhuisde met zich meenam en als nooit   welbestede leven grensoverschrijdend
          plaats.                                                       zien met een mecenas van da Vinci,   voltooid beschouwde. Welke Leonardo   heeft ingevuld. Hij was de belichaming
                                                                        Lorenzo de Medici. Tussen Brugge en   da Vinci is dat? De inleiders brengen   van de lente van het Europese zelfbe­
          Op donderdag 2 mei 2019 was het   van een Franse koning. Het was het   het Italiaanse Firenze bestonden indertijd   Leonardo tot leven in zijn onbeperkte   wustzijn, een lente die vijfhonderd jaar
          precies vijfhonderd jaar geleden dat   zachtmoedige einde van een veelzij­  zowel handels­ als spirituele krachtlijnen,   veelzijdigheid als een klassieke ‘uomo uni­  later nog steeds voortduurt.’
          Leonardo da Vinci (1452­1519) op   dig kunstenaarsleven dat vol zat met   die voor de De Medici’s een kenmerkend   versale’, een geniale alleskunner. Voor hen
                                                                                                                                      Inschrijven via info@rozenkruis.be of via
          67­jarige leeftijd stierf in de armen   visionaire ideeën en uitvindingen.   fenomeen waren.  is Leonardo een klokkenluider van een   sms 0032 494 894895 (Katrien Depoorter)


                                                                                                                                          oktober ‘19 -    nr. 298 - 3
   1   2   3   4   5   6   7   8