Page 3 - Gemeentemagazine - In touch met al uw burgers
P. 3

Needcompany bouwt open huis tijdens December Dance van 5 tot 15 december

          ‘EEN SCHERP FESTIVAL MET HEEL VEEL CREATIES’





          In 1986 riepen kunstenaars Jan Lauwers en Grace Ellen Barkey                 Monteiro Freitas heeft me met haar laatste voor-  dans zien. Ze toont waarom we op de scène staan
          Needcompany in het leven. Sinds 2001 is ook Maarten Seghers vast             stelling volledig weggeblazen. Ik hou ook enorm   en waarom dans zo vreugdevol kan zijn. Pie wordt
          verbonden aan het gezelschap. Wat Needcompany in meer dan                    van de eigenzinnigheid van Miet Warlop. Ze gaat   een bom van energie met muziek van onder meer
          dertig jaar heeft gerealiseerd, is indrukwekkend. De manier waarop           stug door, is een eenzame krijgster en dat vind ik   Zappa en Queen in heel eigen live-versies. Pie wordt
          het gezelschap theater, dans, beeldende kunst en film vermengt, is           ontroerend. Haar beeldend vermogen is heel goed.   echt een feest. Net omdat Al het goede en Pie een
          uniek. Als gerenommeerd internationaal gezelschap zijn ze dit jaar           Ik beken dat we haar ook hebben uitgenodigd   tweeluik vormen, is het mooi dat we ze allebei kun-
          curator voor December Dance, het hoogtepunt voor hedendaagse                 om haar te confronteren met het werk van onze   nen laten zien tijdens December Dance. Ik hoop ook
          dans in onze stad en ver daarbuiten.                                         veelzijdige, vaste waarde Maarten Seghers. Er is een   dat mensen naar de twee komen kijken. Alleen dan
                                                                                       link tussen hun werk. Ik denk dat Miet stopt waar   kunnen ze echt begrijpen waarover het gaat.’

          EXit: Waarom heeft Needcompany de curatorsrol   een heel scherp programma samengesteld met   Maarten begint. Samen kunnen ze de cirkel rond
          opgenomen?                            heel veel creaties.’                   maken. Misschien gaan zij niet akkoord, maar dat zien   EXit: In de Poorterlsoge is de expo ‘Groetjes uit
          JAN LAUWERS: ‘Needcompany is een gezelschap                                  we dan wel na het festival (lacht).’     Molenbeek’ te zien. Wat mag het publiek daarvan
          met een uitermate open geest en visie. We openen   EXit: Een opvallende naam is William Forsythe.                   verwachten?
          zoveel mogelijk deuren en proberen zoveel mogelijk   Hij presenteert nieuw werk tijdens December   EXit: Als het gaat om voer voor discussie, dan   LAUWERS: ‘Needcompany mixt op het podium
          kunstenaars met elkaar te verbinden. We doen dat in   Dance?                 komt Al het goede in beeld, jouw nieuwste crea-  zowat alle disciplines: dans, muziek, beeldende
                                                                                       tie die het festival afsluit?          kunst… Maar die kunstvormen leiden binnen ons huis
                                                                                       LAUWERS: ‘Al het goede bevat een heel duide-  ook een autonoom bestaan. Deze expo bewijst dat.
                                                                                       lijke boodschap. Er wordt te veel over flauwekul   De werken vormen geen onderdeel van een voor-
                                                                                       gediscussieerd. We moet durven opnieuw echt over   stelling, maar staan op zichzelf. In de Poortersloge
                                                                                       kunst en politiek te praten. Ik worstel al een paar jaar   zal beeldend werk te zien zijn van Grace Ellen Barkey,
                                                                                       met volgende vragen: Wat betekent politieke kunst?   Maarten Seghers, William Forsythe en mezelf. Op
                                                                                       Waarom zou kunst politiek als doel hebben? Dan   uitnodiging van curator Michel Dewilde hebben we
                                                                                       moet je ook fascistische kunst toelaten? Ik geloof   een heel ruime selectie kunnen maken. Er zijn ook
                                                                                       daar totaal niet in. Ik vind niet dat kunst aan een   heel wat nieuwe creaties bij. De expo loopt twee
                                                                                       ideologie gekoppeld kan worden. Politieke kunst   maanden lang in Brugge.’
                                                                                       vernietigt de schoonheid van politiek, maar daar heb
                                                                                       ik lang over getwijfeld. Al het goede is een verslag   EXit: December Dance sluit af met Egged On By
                                                                                       van die zoektocht, een weerbarstig zelfportret waarin   Music van Cinemaximiliaan?
                                                                                       ik al mijn twijfels vormgeef.’         LAUWERS: ‘Naast Wim Vandekeybus hebben we
                                                                                                                              ook deze Molenbeekse buur uitgenodigd. Sinds
                                                                                       EXit: Een radicaal verslag?            bijna vier jaar organiseert Cinemaximiliaan filmver-
                                                                  December Dance © Phile Deprez
                                                                                       LAUWERS: ‘Op de scène danst Elik Niv, een voor-  toningen en ontmoetingen in hun huis in Molenbeek.
                                                                                       malige Israëlische elitesoldaat. Hij vocht verschillende   Nieuwkomers in ons land krijgen er de kans om mee
          Molenbeek waar we gevestigd zijn, maar ook ver   LAUWERS: ‘Forsythe is na een jarenlange samen-  jaren in Libanon en vertelt zijn verhaal van dood   te werken aan artistieke projecten. In Brugge gaan
          daarbuiten. Als curator van een festival kun je men-  werking een goede vriend geworden, maar hij is   en vernieling. De confrontatie met onze veilige   ze aan de slag met een komische film van Charley
          sen kansen geven en kom je in contact met makers,   bovenal een van de grootste choreografen van de   thuishaven in Molenbeek was heftig. De repetities   Bowers uit 1926. Die wordt live begeleid door
          dansers… die je anders misschien nooit tegen het   laatste veertig jaar. Hij heeft het danslandschap gron-  waren heel emotioneel. Ik wist niet of iedereen met   muzikanten uit Syrië, Irak, Iran, Afghanistan en West-
          lijf zou lopen. We leidden al vaker festivals in goede   dig veranderd. In principe produceert hij geen nieuw   hem wilde werken. Al het goede sluit het festival af   Europa. Humor en poëtische momenten wisselen
          banen in het buitenland, maar dit is de eerste keer in   werk meer, maar ik kon hem, als vriend, overtuigen   en staat eigenlijk lijnrecht tegenover Probabilities   elkaar af. Cinemaximiliaan is de meest ontroerende
          eigen land. Voor ons is het dus ook een beetje   om voor dit festival een nieuw stuk te creëren. Hij   of Independent Events van Grace Ellen Barkey, de   organisatie die ik de laatste jaren ben tegengeko-
          thuiskomen. December Dance is bovendien een   doet dat speciaal voor de Kamermuziekzaal van het   openingsvoorstelling van December Dance.’   men. Ze laten de gastvrijheid van die landen ook
          gereputeerd festival. We verbinden er graag onze   Concertgebouw. Unsustainables, Bruges/Alignigung                 letterlijk zien, wat uitmondt in een heerlijk buffet als
          naam aan.’                            wordt een unicum. Het is fantastisch dat hij in Brugge   EXit: In welke zin?  afsluiter van het festival.’ (SIGRID DEVISCH)
                                                een nieuwe creatie opzet. Alleen dat al maakt van dit   LAUWERS: ‘Grace en ik zijn eigenlijk altijd yin en
                                                                                                                              December Dance, van 5 tot 15 december,
          EXit: Jullie nodigen heel wat artistieke verwanten   festival een geweldig, niet te missen event.’   yang geweest. Pie werd speciaal voor het festival   www.decemberdance.be
          uit?                                                                         gecreëerd. Grace laat met een groep van vijfentwin-
          LAUWERS: ‘Het geeft een heel fijn gevoel om op   EXit: Jullie zetten ook Wim Vandekeybus op het   tig heel jonge dansers de oerkracht van theater en
          zo’n hoog niveau artistieke gesprekken te voeren   programma?
          en andere makers te ontmoeten. Het unieke aan   LAUWERS: ‘We zijn al jaren buren in Molenbeek.
          Needcompany is dat we na dertig jaar nog steeds   In wezen staat zijn werk lijnrecht tegenover dat van
          werken met verschillende kunstenaars. Naast vaste   mij, maar net dat is interessant. Ik kijk uit naar de
          waarden Grace Ellen Barkey, Maarten Seghers   discussies die we zullen hebben. Dat we ons werk, als
          en mezelf, zijn er in de loop van de jaren makers   tegenpolen, naast elkaar kunnen tonen, is zo mooi.
          geweest uit alle hoeken van de wereld. We waren   Hij legt al dertig jaar een enorme energie aan de dag
          destijds de eerste om anderstalig theater te bren-  en opent met veel liefde zijn archief voor December
          gen. Ons huis MILL in Molenbeek is een open huis   Dance. Met Traces, zijn nieuwste creatie, volgt hij
          waar verschillende nationaliteiten en kunstdisci-  zijn vroegste sporen. Hoeveel dier leeft er nog in de
          plines thuis zijn. December Dance brengt eveneens   mens? Dat is voor hem een centrale vraag.’
          een pak internationale kunstenaars samen en
          vormt zo een voedingsbodem voor mogelijke   EXit: Er zijn ook heel wat opvallende vrouwelijke
          nieuwe samenwerkingen. Die kunstenaars hoeven   makers aan zet?
          niet eens mijn eigen artistieke overtuigingen te   LAUWERS: ‘Daar hangt geen statement aan vast.
          delen. Ik heb mijn voorkeuren, maar wil eigenlijk   Identiteit kan geen doel zijn. Ik koos voor hun werk,
          met iedereen de discussie aangaan. We hebben   omdat het gewoon steengoede makers zijn. Marlene                                    Jan Lauwers © Phile Deprez


                                                                                                                                        december ‘19 -    nr. 300 - 3




   390514_1-9 Redactioneel 300.indd   3                                                                                                                          14/11/19   11:44
   1   2   3   4   5   6   7   8