Page 3 - Gemeentemagazine - In touch met al uw burgers
P. 3

HET CONCERTGEBOUW BESTIJGT DE BERG  PASCAL CORNET: ‘EEN BANAAL BESTAAN





 De abrupte lockdown en maandenlange nasleep mogen dan al   ‘Een belangrijke test wordt de 14 editie van   MET INTERESSANTE THEMA’S’
 de
 genadeloos hebben toegeslagen, artistiek directeur Concertgebouw   December Dance (DD)’, zegt Jeroen. ‘Het kondigt
 Jeroen Vanacker ziet ook positieve punten voor het grijpen. ‘Het   zich aan als ‘een nieuw hoofdstuk’. Tot op de vorige
 is voor zoveel mensen duidelijk geworden hoezeer de rust in de   editie wisselde DD een gastcurator af met een   ‘Er wordt veel geschreven, maar er wordt steeds minder gelezen’,   rode draden in de femiliegeschiedenis, het probleem
 agenda voor even weldadig was.’ Helaas ging die opgelegde sabat   regiofocus. Met de nieuwe artistiek coördinator    zegt de Brugse dichteres Tania Verhelst elders in dit blad. Dat is dan   van privacy: wat kun je vertellen over anderen en wat
 veel te ver. Iedereen moest de broodnodige ingrediënten van een   (Georg Weinand, een Duitstalige Belg die uitstekend   geen goed nieuws voor Bruggeling Pascal Cornet, in intellectuele   vormt je identiteit. Bij dat laatste kan het – en dat
 plezierig en verrijkend leven missen, maar de kunstensector hield er   Nederlands spreekt) wordt nu gekozen voor nieuwe   kringen bekend van zijn lezenswaardige blogspot    zal EXit zeker interesseren – gaan over Brugge en de
 toch  de moed in en bleef creatief voortwerken. De schade was er   impulsen. Duurzaamheid en samenwerking (met   http://pascaldigital.com/. Hij publiceerde onlangs het eerste deel   taal (het Brugse dialect). Maar ik zal het toch vooral
 echter niet minder om.  Cultuurcentrum, KAAP…) worden de belangrijkste   van wat gaandeweg een lijvige autobiografie moet worden. ‘De   over het vaderschap moeten hebben, denk ik, en
 pijlers van dit festival. Corona zorgde voor zowel   Elfde Teen’ is het eerste deel, er volgen er nog een onbekend aantal.   over wat het betekent te schrijven.’
 Het Concertgebouw bleef de voorbije maanden   een bijna volzet parterre. Dat belooft voor het   een beperkt aantal wijzigingen als voor nieuwe
 evenmin bij de pakken zitten en ondersteunde   verdere verloop van het muzikale programma dat   mogelijkheden.’   EXit: U legt de lat meteen hoog. U spreekt over   meegemaakt, is de babyboom. Ik leid bijgevolg een   ‘En ja, ondertussen is de wereld tóch volop beginnen
 bijna twintig kunstenaars(collectieven) met onder   grotendeels hertekend is en slechts twee maanden   ‘volgende delen’.  vrij banaal bestaan.’  te veranderen en ook daar wil ik van getuigen. Ik
 meer residenties in de verschillende zalen van het   vooruit organiseert.’   De nieuwe Concertgebouw-brochure toont   PASCAL CORNET: ‘De Elfde Teen’ is het eerste   schrijf niet alleen over mezelf maar ook over de
 Concertgebouw. De moeilijkste klus was uiteraard   toch heel wat mooie, kleinschalige maar verras-  deel van mijn autobiografie. Het gaat daarin   EXit: Hoe moeten we dat ‘banaal bestaan’    wereld waarin ik leef.’
 het Concertgebouw new style vormgeven.   Dé vraag die de (muziek)melomaan echter   sende concerten. Anima Eterna Brugge wilde   over mijn voorzaten, grootouders en ouders. In   begrijpen?
 vooral bezighoudt, is de vraag naar de nabije   verrassen met Haydns ‘Die Schöpfung’, maar   de volgende delen zal het dan meer over mezelf   CORNET: ‘ Ik ben ervan overtuigd dat elk leven, ook   EXit: Waar te koop?
 JEROEN VANACKER: ‘Daarom was het zo belang-  toekomst. Is het wachten op het gevaccineerde   moest uiteindelijk hertekenen naar drie intieme   gaan. Hoeveel delen er komen, weet ik nog   een banaal leven, het vertellen waard is, als het maar   CORNET: ‘Een aantal exemplaren van ‘De Elfde
 rijk om step by step de zaalcapaciteit te verhogen   voorjaar vooral we nog grote orkesten aan het   concerten. Minder volk op het podium betekent   niet. Een stuk of vier, vijf allicht. Misschien zes of   goed verteld wordt. Iedereen maakt een verhaal   Teen’ is te koop in enkele Brugse boekhandels. De
 (van 200 naar ruim 750 zitjes). Het publiek deed mee.’   werk zullen zien? Wat met de grote festivals en   geen kwaliteitsverlies, want met interessante   Jeroen Vanackerjp ©Ellen De Meulemeester  zeven.’  van zijn leven, voor zichzelf en ook voor anderen.   volgende delen zullen de volgende jaren verschij-
 Klopt. De zesdaagse uitvoering van Beethovens   Topstukkenprogramma’s?  Er wordt veel creativiteit   namen als pianist Lucas Blondeel en sopraan   Een verhaal met een begin, een midden en een   nen. De volledige autobiografie heet ‘Het leven als
 strijkkwartetten bijvoorbeeld (eind september) kreeg   gevraagd van de artiesten. Grote uitvoeringen wor-  Marianne Beale Kielland. Niet te missen, noteer   Bruggeling Bart Naessens aan het werk met werk   EXit: De mensen zullen zich wellicht afvragen…..  slot. Een van de motto’s van het boek is van Rosa   Pascal Cornet  © Ellen De Meulemeester  voorlopige oplossing’ – niet toevallig zoals de blog
 maximale publieksbezetting, de Goldberg-variaties   den nu opgesplitst in intieme concerten, zoals Anima   vrijdag 27, zaterdag 28 en zondag 29 november.   van de Franse componist Rébel. (LF)  CORNET: ‘… wie is die Pascal Cornet dat hij zich-  Montero: ‘Om te kunnen leven, moeten wij een   die nu al 16 jaar bestaat en waarop ik ondertussen
 van Anne Teresa De Keersmaecker (begin oktober)   Eterna Brugge illustreert.  Daarbovenop: op zaterdag ziet en hoort u   zelf belangrijk genoeg vindt om (1) een autobiografie   verhaal over onszelf vertellen, wij zijn een product   vind niet dat ik per se iets over een wereldoorlog   bijna 18.000 posts heb geplaatst: foto’s en teksten.
 www.concertgebouw.brugge
          te schrijven en (2) dan nog te denken ook dat wij   van onze verbeelding.’   moet vertellen die ik niet heb meegemaakt. Ik vind al   Nog altijd krijgt de blog ‘Het leven als voorlopige
          die autobiografie gaan lezen? Ik ben inderdaad                               evenmin dat ik mijzelf moet presenteren als notoire   oplossing’ dagelijks enkele tientallen bezoekers over
          niet ‘belangrijk’. Ik heb geen grootse prestaties   EXit: Een auteur wordt doorgaans net veel fanta-  zuipschuit of vrouwenjager om interessant genoeg   de vloer.’ (LF)

   \ Corona krijgt Iedereen Klassiek niet klein  geleverd, ik doe geen extreme dingen, ik ben geen   sie toegedicht.  te lijken.’  Een exemplaar van ‘De Elfde Teen’ kost 15 euro en is
                                                CORNET: ‘Iedereen moet proberen te doen waar hij/
          ontdekkingsreiziger of wereldverbeteraar. Citaatje
                                                                                                                              – zolang de voorraad strekt – te bestellen via pascal.
          uit het boek: ‘Ik spring niet uit vliegtuigen, duik niet   zij goed in is en graag doet. Bij mij is dat: schrijven.   EXit: Wat zijn die ‘interessante thema’s’ die   cornet@pandora.be . Concrete gegevens zijn hier te
                                                                                                                              vinden: https://pascaldigital.blogspot.com/2020/08/
 Op zaterdag 31 oktober organiseert Klara in samenwerking met Concertgebouw Brugge een bijzondere editie van Iedereen Klassiek. Voor   van kliffen, schamp mij niet aan koraalriffen.’ Ik ben   En gezien ik geen fantasie heb, of toch niet overdre-  u bezighouden?  brief-aan-mijn-vrienden-enof.html .
 het achtste jaar op rij dompelt Iedereen Klassiek muziekliefhebbers onder in een wereld van klassiek, rust, schoonheid en verstilling. Dat   opgegroeid in een beschermd milieu, in een tamelijk   ven veel, heb ik behalve mijn eigen herinneringen   CORNET: ‘Al schrijvende over mijn banale bestaan
 de coronacrisis dé hoogdag van de klassieke muziek niet klein kreeg, bewijst deze extra veilige editie met klinkende namen als Wannes   geschiedenisloze tijd. Ik heb geen historische schok-  en ervaringen en verwachtingen niet meteen iets   komen er vaak interessante thema’s bovendrijven.
 Cappelle en Astrid Stockman. Er is uiteraard ook orkestmuziek door onder meer Bryggen en Brussels Philharmonic.  ken meegemaakt. De enige explosie die ik ooit heb   om over te schrijven. Maar ik wil toch schrijven. Ik   Zoals over waarheid en fictie in de herinnering, de

 Wannes Cappelle (Het Zesde Metaal) en pianist Nicolas Callot met een West-Vlaamse Schubertiade. In de
 Sint-Salvatorskathedraal weerklinkt koper en orgel, terwijl de Sint-Jakobskerk een plek is van vocale verstilling.
 Onder meer de live soundtrack bij de Klara-publicatie De Stilte van de muziek voor Bach.
             \ Tweelink: kunstenaars ontmoeten makers

 Kinderen kunnen genieten van voorstellingen van Trio Osuna en Opera Caramba. Place to be voor die
 laatste voorstelling én voor een onvergetelijk Beethoven-concert (meezingen mag!) door topsopranen    objecten en de foto’s. Ik begon ze te mani-  Exit: Tweelink gaat ook over de sym-
 Astrid Stockman & Liesbeth Devos, is de Koninklijke Stadsschouwburg, die voor het eerst de deuren opent   Voor Tweelink laten Handmade in Brugge en Het Entrepot vijf Brugse makers in   puleren, maakte er risoprints en zeefdruk-  biose tussen makers en kunstenaars.
 voor Iedereen Klassiek.  dialoog gaan met vijf kunstenaars. Na een intensief traject onder begeleiding van   ken van. Tijdens de lockdown dropten we   Wat is volgens jullie het grote verschil
          curator Pierre Muylle creëerde elk duo nieuw werk dat geëxposeerd wordt in de                pakketjes bij elkaar aan de voordeur, zodat   tussen beide?
 CHANTAL PATTYN (NETHOOFD KLARA): ‘Dat Iedereen Klassiek kan doorgaan, is alsnog een wonder. Het   salons van stadspaleis Hof Bladelin, die voor het eerst opengesteld worden voor   we toch verder konden werken.’  VALERIE: ‘Zelf vond ik het verrijkend om
 enige wat we vragen is om uw zitje te reserveren en nadien zo hard en lang mogelijk te applaudisseren voor   het publiek. EXit bracht met meubelstoffeerder Valerie Cockhuyt en kunstenares   niet alleen puur praktisch bezig te zijn. Als
 onze muzikanten die door de coronacrisis zwarte sneeuw hebben gezien.’  Els Lesage een van de duo’s samen.  EXit: Curator van Tweelink is Pierre   meubelstoffeerder ben ik eerder functi-
                                                                                                       Muylle. Wat was zijn rol?      oneel ingesteld, maar in vergelijking met
 VEILIG GENIETEN                                                        schijnbaar onbenullige objecten die ons   ELS: ‘Pierre voelde meteen iets voor   sommige andere collega’s heb ik ook oog
 Stockman (l.), Vos en Cloedt
 Om de veiligheid van zowel de bezoekers als de artiesten te garanderen, is het voor de bezoeker dit jaar dus   omringen en die ons letterlijk overleven.   de thematiek die we kozen. Hij volgde   voor het esthetische aspect. Toch zou ik
 noodzakelijk om zijn gratis tickets vooraf te reserveren. Dat kan via de website van Klara of aan de balie van   Deze gevonden voorwerpen krijgen   ons van dichtbij op, maar liet ons   geen goede kunstenaar zijn, want bij mij
 Het hoeft bijna niet meer gezegd te worden, maar we doen het toch nog eens. De cultuursector heeft er een   In&Uit Brugge. Muziekliefhebbers die meerdere concerten willen volgen, moeten afzonderlijk per concert   dan weer een bepaalde lading door de   ook doen. We moesten niet naar een   moet het eindresultaat helemaal af zijn. Ik
 aantal bijzonder moeilijke maanden opzitten door de coronacrisis. Klara wil zowel de artiesten als muzieklief-  tickets reserveren. Uiteraard zullen alle maatregelen op gebied van social distancing en hygiëne ook tijdens de   herinnering.’  welbepaald tastbaar eindresultaat   kan me dus geen foutjes permitteren.’
 hebbers een hart onder de riem steken. Daarom bundelen cultuurpartners Concertgebouw Brugge, Brugge   festivaldag minutieus gerespecteerd worden. Voorts: Iedereen Klassiek wordt live uitgezonden op Klara, of is   streven en konden zo op een heel vrije
 Plus en Stad Brugge opnieuw de krachten voor een achtste editie van Iedereen Klassiek. Het programma biedt   via videostream te volgen op Klara.be of in de Klara-app. (RD)  VALERIE: ‘Al snel bleek dat we diezelfde   manier werken.’  ELS: ‘Volgens mij zit daar precies het ver-
 klassieke muziek en aandacht voor oren en ogen van alle leeftijden.    fascinatie delen. Bij het ontmantelen van                     schil tussen een kunstenaar en een maker.
 Iedereen Klassiek: zaterdag 31 oktober van 9.30 tot 19.30 uur in en rond Stad Brugge, en op Klara en Klara.be.
                                                                        meubels vind ik heel wat kleine schat-  VALERIE: ‘Ik ben zelf ook benieuwd   Als ik start met een kunstwerk weet ik niet
 Strijkorkest Bryggen serveert een vangst uit het Hoge Noorden en vaste waarde Brussels Philharmonic bewijst   Valerie Cockhuyt    Els Lesage    ten terug: muntjes, pillen, kranten, zelfs   naar het eindresultaat. Pierre wilde   wat het resultaat zal zijn, Valerie wel. Ik wil
 dat ook een symfonisch orkest zich perfect coronaproof kan organiseren. In de Kamermuziekzaal verrassen   ©Femke den Hollander.  © Femke den Hollander .jpg  ooit eens een vals gebit. Telkens ben ik   niet zomaar de creaties tentoonstellen,   het toeval toelaten in mijn werk, Valerie

          EXit: Jullie kenden elkaar niet op   ze doet, sluit aan bij mijn leefwereld, maar   benieuwd naar het verhaal erachter. Zijn   hij wilde vooral dieper ingaan op de   kan dat niet. Valerie mag niet prutsen, ik
          voorhand. Hoe verliep het artistieke   staat er tegelijk ook ver vandaan door de   ze er toevallig in beland of bewust in   thema’s. Je kunt de expo daarom alleen   voel me juist wel een prutser.’ (PK)
          proces?                        vorm.’                         gestopt? Ik polste bij meubelstoffeerders   maar bezoeken onder zijn begeleiding.
                                                                                                                                      Tweelink
 EXit is een uitgave van EXit vzw  Redactie: Antoine De Clerck, Sigrid Devisch,    Grafisch ontwerp: Bblau  Info advertenties:   Info agenda:   VALERIE COCKHUYT: ‘Ik droomde er   over de hele wereld en meteen deelden   Het wordt een unieke belevenis: hij   Hof Bladelin
 Hoofdredacteur / v.u. Luc Fossaert,    Rudi Vanmarcke, Lieselot De Deurwaerder,   Logo: Kaat Flamey (KA.AD)  Wenst u te adverteren in EXit?   Griet De Prest, tel. 050/44.20.04,   al langer van om aan een kunstenaar   ELS LESAGE: ‘In mijn werk combineer ik   zij ook foto’s van allerlei objecten.’   neemt telkens een tiental mensen op   20 – 22 november en 27 – 29 november
 Korendragersstraat 24, 8000 Brugge,    Foto’s: Ellen De Meulemeester  Opmaak & Druk: Vandenbroele.be  Stuur een mail naar exitbrugge@gmail.com of   e-mail: griet.deprest@bruggeplus.be  Meer informatie en reservaties:
 tel. 050/33.02.46, e-mail: luc.fossaert@gmail.com  Inlichtingen: Antoine De Clerck   neem contact op op het nummer 0495/37.35.28.  De uitgever is niet verantwoordelijk voor   gekoppeld te worden. Toen ik het werk   schilderkunst en grafiek. Vergankelijkheid   sleeptouw om een heel persoonlijk   www.tweelink.be
 (exitbrugge@gmail.com, 0495/37.35.28)  eventuele drukfouten en de inhoud van de   van Els leerde kennen en zag dat ze met   en verlies zijn daarbij thema’s die vaak   ELS: ‘Vanuit deze verwondering werkten   verhaal te vertellen bij elk traject en bij
 advertenties.
          stof werkt, was ik meteen geprikkeld. Wat   terugkeren. Ik ben gefascineerd door   we dan verder. Valerie bezorgde me die   de creaties.’
 2 -    nr. 311 - november ‘20                                                                                                          november ‘20 -    nr. 311 - 3



                                                                                                                                                                15/10/2020   09:12
 391837_12-22 Cupa's 311.indb   2
 391837_12-22 Cupa's 311.indb   2  15/10/2020   09:12  391837_12-22 Cupa's 311.indb   3                                                                         15/10/2020   09:12
 15/10/2020   09:12
   391837_12-22 Cupa's 311.indb   3
   1   2   3   4   5   6   7   8