Page 7 - Gemeentemagazine - In touch met al uw burgers
P. 7

DE NIEUWE LUMIERE-BROTHERS





          Met Andreas Vermaut en Simon Vanbeylen komen bij Cinema Lumière in Brugge
          twee twintigers aan het roer. Een nieuw geluid, op een ogenblik dat de Vlaamse
          stadsbioscopen zich in het algemeen beraden over toekomstige Vlaamse steun aan
          de auteurscinema in Vlaanderen. Hallo, Jan Jambon?


          De cinema is dood, leve de cinema. Al   uiteindelijk kwam er toch een doorstart,   dùrven. De stadsbioscopen kunnen
          jaren wordt in publicaties allerhande de   onder meer dank zij de financiële inbreng   uitpakken met een abonnementsformule
          nakende dood van de cinema aange-  van FinCo, die binnen de grote Lumière-  zoals dat bij UGC al bestaat, ze kunnen
          kondigd. Eerst was er de opkomst van   groep een minderheidsparticipatie van   ook oude klassiekers in context brengen,
          televisie, later de commerciële zenders,   40% nam. Deze FinCo is een zogenaamd   of hun reguliere programma aanvul-
          nog wat later Netflix of streaming on   private equity investeringsfonds rond de   len met eenmalige vertoningen, zoals
          demand. En toch. In Europa neemt het   figuur van Hubert Plouvier, een man die   dat in de Sphinx in Gent en soms ook in
          aantal bioscooptickets niét af, wel inte-  zélden in de schijnwerpers komt, maar in   de Budascoop in Kortrijk al succesvol
          gendeel: 1,26 miljard tickets in alle   de tabel van Rijkste Belgen van Ludwig   gebeurt.
          EU-lidstaten samen. Idem voor België. Al   Verduyn toch maar prominent op de
          jaren vrij stabiel: we komen van zo’n 20   131ste plaats prijkt: niet min, dus.  Een tweede stap leidt de stadsbioscopen
          miljoen tickets in 1980 naar 19.500.000                       naar hun respectieve stadsbesturen, want
          tickets in 2016 en 19.555.375 in 2017. Het   FinCo stelt zich op als middel- tot lange   zoals Bart Somers, gewezen burgemees-
          grootste pak daarvan komt natuurlijk van   termijn investeerder en richt zich op   ter van Mechelen, bij de omvorming van
          de multiplexen à la Kinepolis, maar ook   gevestigde KMO’s met goede cashflow   de oude stadsfeestzaal in Mechelen tot
          de arthousecinema’s doen het hier meer   en groeipotentieel. Verduyn: ‘FinCo heeft   nieuwe stadsbioscoop getuigde: ‘De
          dan behoorlijk.                een hands-on aanpak, bepaalt actief mee   komst van de stadsbioscoop is goed
                                         de strategie, te samen met het manage-  nieuws voor Mechelen, maar ook voor
          Met zes zijn ze in Vlaanderen, een   ment van het bedrijf, maar treedt niet   Vlaanderen. Want stadsbioscopen
          stedelijk fenomeen bij uitstek:   operationeel op.’ In de portefeuille van   liggen niet dik gezaaid en zeker niet die
          Cartoon’s in Antwerpen, Sphinx en   FinCo zitten onder meer de onlinedruk-  die de auteursfilm in het hart dragen.
          Studio Skoop in Gent, Budascoop in   kerij Zwart op Wit, de 3D-specialist Argon   Dit project is een meerwaarde voor
          Kortrijk, ZeD in Leuven en Lumière in   Measuring Solutions en de Antwerpse   filmliefhebbers uit Mechelen en de ruime
          Brugge. Straks komt daar nog eentje bij in   Bafa-vliegschool, broederlijk naast de   omgeving en brengt bovendien ook
          Mechelen, maar wie hun cijfers bekijkt,   Lumière-groep. Op zich niks mis mee:   leven in het centrum van de stad. Deze
          merkt meteen dat deze stadsbiosco-  als de auteurscinema in Vlaanderen wil   nieuwe bestemming van de stadsfeest-  Beperkte Vlaamse steun voor de auteurscinema © Ellen De Meulemeester
          pen écht wel meer dan een kleine   overleven, dan kan zij maar beter een   zaal is een stadsvernieuwingsproject én
          niche bereiken. Heel concreet? In   stevige (ook financiële) structuur achter   een leefbaarheidsproject tegelijkertijd.’  nu aan een structurele erkenning van   auteurscinema in Vlaanderen kunnen
          Brugge trekt Lumière per seizoen   zich hebben, maar anderzijds wil dit                      20.000 euro voor de periode 2020-2022,   organiseren, mét deelname van de zes
          meer bezoekers dan pakweg Cercle   natuurlijk wel zeggen dat ook een cultu-  Om hun steden leefbaar en levendig te   maar anderzijds schaffen ze meteen de   arthouse-cinema’s in Vlaanderen? Thema
          Brugge. En in tegenstelling tot de   reel product als de auteurscinema zich zo   houden, moeten de diverse stadsbe-  stimulanspremie van 17.500 euro af, zodat   van de dag: hoe kan de nieuwe Vlaamse
          gewezen ploeg van ’t Stad gaan de cijfers   niet straffeloos kan onttrekken aan winst-   sturen dus wel uit hun kot komen.   het voor de betrokken stadsbioscopen   regering de auteurscinema in Vlaanderen
          van Lumière hier nog altijd in stijgende   of rendabiliteitscijfers: de rekening(en)   Antwerpen deed dat tot nog toe eigenlijk   eigenlijk Tweedledee Tweedledum blijft.  concreet en daadwerkelijk steunen? Met
          lijn: van 52.786 bezoekers in 2014   moet(en) kloppen.        niet, maar Gent bijvoorbeeld steunde                          tegen het eind van de dag ook de verze-
          over 69.672 in 2016 tot 72.897 in 2018.                       zowel Sphinx als Studio Skoop met een   Tja, keuzes maken? Vergelijk maar even   kerde aanwezigheid van de burgemees-
          Tweeënzeventigduizend bezoekers, dat   En daar wringt nu juist het schoentje.   jaarlijkse toelage van 10.000 euro ‘als erf-  met de Vlaamse subsidies voor pakweg   ters van de vier grootste (en betrokken)
          moet je toch verdienen…        In zijn interessante thesis als master in   goedinstelling’. Kortrijk heft een belasting   toneel: met een tiende van het bedrag   Vlaamse steden. Beeldt u zich even een
                                         cultuurmanagement (‘De stad als part-  op cinematickets, maar voorziet hiervoor   dat het Vlaamse ministerie van Cultuur   groepsfoto in, met burgemeester Bart De
          Zeker, de tijden zijn lang voorbij dat de   ner voor het businessmodel van een   een vrijstelling voor de Europese en de   jaarlijks spendeert aan het Antwerpse   Wever van Antwerpen (N-VA), Mathias
          piepjonge Jan De Clercq hier in Brugge   stadsbioscoop’) toont Andreas Vermaut   derde wereldfilm, waardoor Budascoop   Toneelhuis alleen, namelijk meer dan 3   De Clercq van Gent (Open VLD), Dirk De
          met de filmclub Skratsj in alle mogelijke   overtuigend aan dat de stadsbiosco-  de facto goed weg komt. Brugge inves-  miljoen euro, met nog géén tiende van   fauw van Brugge (CD&V) en Mohamed
          en onmogelijke achterafzaaltjes aandacht   pen in Vlaanderen erg belangrijk zijn   teert dan weer fors in De Republiek,   dat bedrag zou men vanuit Vlaanderen in   Ridouani van Leuven (SP.A), eendrachtig
          moest vragen voor wat toen nog de   voor de toekomst van de auteursfilm in   wat indirect ook Lumière ten goede komt.   elke stadsbioscoop een publiekswer-  achter deze eenvoudige, beperkte maar
          ‘niet-commerciële film’ heette. Nu maakt   Vlaanderen, maar dat zij het financieel   Kortom, de steden doén een inspanning,   ker kunnen betoelagen, die dan zélf   heel duidelijke vraag: Vlaanderen, kom
          Lumière in Brugge deel uit van een   lang niet altijd makkelijk hebben. Het   omdat ze ook wel de maatschappelijke   verdere inspanningen zou leveren om een   over de brug met financiële steun voor
          grotere Lumièregroep, met hoofdzetel in   Vlaams Audiovisueel Fonds, of kortweg   meerwaarde van een bioscoop in het   breder publiek voor de auteurscinema   één publiekswerker in elke Vlaamse
          Gent, waar de eigen cinema-activiteiten   VAF, publiceert jaarlijks cijfers waar-  stadscentrum beseffen: goed voor het   te winnen. Publieksonderzoek bij de   arthouse-cinema. Kostprijs: nog geen
          maar een klein onderdeel meer vormen   uit alvast het volgende blijkt: zonder   uitgaansleven, voor de veiligheid en voor   Antwerpse Cartoon’s wees al uit dat   300.000 euro op de totale Vlaamse
          en met name de distributie van films   een bescheiden Europese steun - zo’n   de levendigheid van de stad.  de stadsbioscopen goed scoren in de   cultuurbegroting…
          en vooral ook televisieseries steeds   13.000 tot 20.000 euro per jaar via het               leeftijdscategorie van 55 tot 70 en van
          meer gewicht én aandacht krijgen: de   programma Europa Cinemas - en zonder   EXTRA INSPANNING  midden de 20 tot 35. Maar in de tus-  Wie weet zou zo’n breed gedragen
          digitale wereld is bij een uitstek een snel   de 17.500 euro ‘stimulanspremie’ van   Rest nog de derde stap, de Vlaamse   sengeneratie van 35 tot 55 zit zeker nog   stedelijke démarche niet zonder gevolgen
          evoluerende wereld, en wie daarin niét   het VAF zélf, zouden nagenoeg àlle   overheid. Als steden hun stadsbioscopen   groei, als men deze mensen tenminste   blijven, met name bij de nieuwe Vlaamse
          mee is (of meegaat), die mag het zéker   Vlaamse stadsbioscopen in het rood   concreet tegemoetkomen, moet ook   via de juiste kanalen weet te bereiken: het   minister van cultuur, die nu globaal 6%
          schudden.                      gaan. Vandaar: wie een mooie toekomst   Vlaanderen dan niet een extra inspanning   kleine verschil, de grote gevolgen.  moet of liever wil bezuinigen. Hamvraag
                                         wil voor de auteurscinema in Vlaanderen,   leveren voor de auteurscinema als dusda-          hierbij: durft men in Vlaanderen nog
          MOEILIJK MOMENT                moet nieuwe uitwegen zoeken.   nig? Want hoe wil Vlaanderen anders via   Welaan dan, I have a dream. Zou de   wel keuzes maken, of wordt het toch de
          Enkele jaren geleden nog, in 2014                             het VAF een eigen Vlaamse filmproductie   Brugse schepen van Cultuur Nico   simpele kaasschaaf?
          met name, kende Lumière in Gent een   EIGEN DYNAMIEK          ondersteunen, als er straks geen plaatsen   Blontrock hier niet samen met De
          moeilijk moment en moesten er op de   Dat begint bij de eigen dynamiek van   meer zouden zijn waar dergelijke films   Republiek én Lumiere in Brugge   Hallo, Jan Jambon, is daar al/nog
          hoofdzetel zelfs mensen afvloeien, maar   de stadsbioscopen zélf. Creatief zijn,   vertoond worden? Ok, Vlaanderen denkt   een soort Staten-Generaal van de   iemand? (ERIC VAN HOVE)


                                                                                                                                        december ‘19 -    nr. 300 - 7




   390514_1-9 Redactioneel 300.indd   7                                                                                                                          14/11/19   11:44
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12