Page 1 - Gemeentemagazine - In touch met al uw burgers
P. 1

EXit thuis
                                                                                                                                                      bezorgd?
                                                                                                                                                 Schrijf 15 euro over op
                                                                                                                                                    rekeningnummer
                                                                                                                                                 BE31 738-0012352-55
                                                                                                                                               (referentie ‘Abonnement
                                                                                                                                                 EXit’) met vermelding
                                                                                                                                                   van naam en adres
                                                                                                                                                  en ontvang een jaar
                                                                                                                                                 lang het maandelijkse
                                                                                                                                                    cultuurblad in uw
                                                                                                                                                         brievenbus!
                       maandelijks cultuurblad - nr 298 - oktober ‘19                                                                                     P 4083356



















           Iedereen Klassiek         Schrijfster Dalilla       Drummer Steven Van         Beleef de Koninklijke     Harpiste Mathilde          WAVE Expo
           is het feest van de       Hermans is seizoens-      Havere trakteert op        Stadsschouwburg           Wauters scoort hoog        verenigt surf,
           klassieke muziek          denker in het             verjaardagsconcert met     tijdens performancefes-   in Amerikaanse             kunst en muziek in
           in de stad                Concertgebouw             ‘Nothin’ but covers’       tival ‘Van kop tot teen’  ‘Elisabethwedstrijd’       Jeugdhuis Comma

           p. 2                      p. 3                      p. 5                       p. 6                      p. 7                       p. 9


              exitbrugge // www.exitbrugge.be // EXit onder 12 is terug te vinden op blz. 20-21




                                                                                   KLAVERTJE VIER                           groei van het bezoekerspubliek’.  Sluit daar nauw bij aan:
                                                                                   Er is lang op gewacht en het is er nu: een ambitieus plan   sterker inzetten op meeting­ en congrestoerisme, iets
                                                                                   voor het toerisme in de historische binnenstad. Voortaan   waarin het nieuwe Beurs- en Congresgebouw op het
                                                                                   kiest Brugge voor beter in de plaats van meer, en dat in   Beursplein een prominente rol zal vervullen. Minister
                                                                                   het belang van de inwoners, de bezoekers en de toeristi-  Ben Weyts  heeft daarvoor vele miljoenen veil. In het
                                                                                   sche ondernemers.                        vrijetijdssegment gaat de aandacht naar ‘de culturele
                                                                                   Diegenen die Brugge voorbije zomer ‘desolaat’ (De   meerwaardezoeker’. Tenslotte wordt de toeristische
                                                                                   Morgen) noemden, worden meteen op hun nummer   vloed zowel ingeperkt als gespreid: buiten de kern­
                                                                                   gezet, want de teller staat op meer dan 8 miljoen bezoe­  zone geen uitbreiding meer, in ruil een gericht aanbod
                                                                                   kers per jaar. Die komen vooral tijdens vakantieperiodes en   voor ‘groepen’. Voor hotels en vakantiewoningen in de
                                                                                   in de weekends. Ze bezoeken braafjes de bekende pleis­  binnenstad blijven de beperkende maatregelen gelden.
                                                                                   terplaatsen, vaak slechts voor een paar uur per bezoek.   Het cruisetoerisme deelt (eindelijk) in de klappen:
                                                                                   Het is een verontrustende vaststelling: ‘men’ neemt steeds   ‘het bezoek moet gespreid worden in tijd en in ruimte.’
                                                                                   minder de tijd om de stad te ontdekken.  De buitensporigheden van het moderne toerisme, die
                                                                                   Tweede vaststelling: jaar na jaar stijgt het aantal buiten­  het imago van de stad bekladden, worden streng aan­
                                                                                   landse ‘excursionisten’, een weinig wervende benaming   gepakt.  Ook de kerstmarkt moet over een andere leest:
                                                                                   voor die bezoekers die een verblijf in (pakweg) Amsterdam   ‘heroriënteren naar een vernieuwend concept’ en ‘een
                                                                                   combineren met een korte trip naar Brugge. Ze werken   bredere winterbeleving’.
                                                                                   hier vooral op de zenuwen en leveren de stad weinig tot
                                                                                   niets op. Deze groep is uiteraard minder interessant dan de  OPPOSITIE
                                                                                   toerist die op zoek gaat naar ‘authenticiteit en verdieping’.   Het klavertje vier voor het toerisme in Brugge geniet
                                                                                   Dit flitstoerisme leidt natuurlijk ook tot verschraling van de   hierbij de steun van de NV­A­oppositie, bij monde van
                                                                                   diversiteit. Gevolg: 1 op 3 Bruggelingen vreest voor de   Pol Vandendriessche, die de visienota ‘positief’ vindt en
                                                                                   leefbaarheid van de stad, 1 op 4 waarschuwt voor toeristi­  ‘een grote pluim’ geeft aan het team van toerismema­
                                                                                   sche overlast. Hier moet aan worden toegevoegd: de klas­  nager Dieter Dewulf. Toch pleit de NV­A­woordvoerder
                                                                                   sieke toeristische ondernemer komt onder druk. Toerisme   voor rust in de tent: ‘Wil men eindelijk eens ophouden
                                                                                   via alternatieve wegen, van vakantiewoning tot airbnb,   met de dagjestoerist te culpabiliseren?’ PVDD bere­
                                                                                   wint steeds meer aan belang. Nogal wat locals pikken een   kende hun return en kwam uit op een bedrag van 450
                                                                                   steeds groter deel van de toeristische koek.  Het was dus   miljoen euro per jaar. Voorts bepleit hij ‘een correcte
                                                                                   hoog tijd dat de Stad zijn toeristisch beleid hertekende. Ze   behandeling van de reguliere horeca en enkele pop­
                                                                                   doet dat nu met een masterplan en 7 expliciete keuzes, 7   ups’ en ‘een garantie op gelijke spelregels’. ‘Brugge is
                                                                                   werven met 40 acties.                    een sterk merk’, luidt het, ‘maar we scoren nauwelijks bij
                                                                                                                            de jongeren’. Er is bijgevolg ‘nood aan extra­aantrek­
                                                                                   DE BELANGRIJKSTE?                        kingspunten voor de jongere generatie’.
                                                                                   De groei van het dagtoerisme wordt afgeremd, verblijfs­  Samengevat: laat het klavertje vier maar groeien.
                                                                                   toerisme is prioritair. De keuze gaat naar ‘kwalitatieve   (LUC FOSSAERT)
                                                                                                                                          oktober ‘19 -    nr. 298 - 1
   1   2   3   4   5   6