Page 2 - Gemeentemagazine - In touch met al uw burgers
P. 2

WINTERGLOED BAADT IN HET LICHT





          Het stond aangekondigd in het beleidsplan van het nieuwe                     over de plat commerciële invulling van de kerstmarkt   staaltje van ‘ijsbrekende technologie’ die het energie-
          stadsbestuur: ‘De kerstmarkt wordt geheroriënteerd naar een                  op de Markt. Het concept werd herleid tot kraampjes   en waterverbruik tot nul herleidt.

          vernieuwend concept’. Het resultaat daarvan kunt u nog tot 5 januari         met wollen mutsen, straffe likeuren en kerstgeflikker
          beleven tussen Station en Minnewaterpark, samen met een bezoekje             rond een energieverslindende ijspiste. Bovendien   Veel aandacht is ook gegaan naar de belichting.
          aan de (eerste?) ecologische schaatspiste die nul komma nul                  moest steeds vaker in de late uren opgetreden wor-  Brugge klopte aan bij het Genkse bureau ‘Painting
          voetafdruk achterlaat. Wintergloed wil een nieuw soort winterfestival        den tegen lallende en dronken toeristen.  with light’ dat de twee parcours heeft uitgelicht,
          worden.                                                                                                             die de site-Station verbinden met zowel het
                                                                                       Het stadsbestuur veranderde het wapen van schou-  Minnewaterpark als het Koning Albertpark. Beide
                                                           Na de weinig sfeer- en smaakvolle   der, schrapte het concept-Markt, inclusief de term   wandelingen worden gecombineerd met lichtkunstin-
                                                           kerstedities van de voorbije jaren was   kerst, en koos resoluut voor een nieuwe invulling.   stallaties en projecties.
                                                           de Brugse kerstmarkt inderdaad aan   Zo werden twee ‘licht- en belevingswandelingen’
                                                           een dringende restyling toe. Vorig   uitgewerkt tussen Station en Minnewater en tussen   De site-Minnewater voorziet ook in een winterbar
                                                           jaar telde Toerisme Brugge nog 1,3   Station en ’t Zand. De traditionele ijspiste op de   (279 vierkante meter) die wordt uitgebaat door
                                                           miljoen bezoekers tijdens de kerst-  Markt wordt vervangen door een ‘ecologische   vier Brugse horeca-mensen, terwijl de commer-
                                                           periode, maar het kerstaanbod kon   kunstijsbaan’. ‘Ecologisch’ staat hier niet voor nep,   ciële invulling van de deze ontmoetingsplek is toever-
                                                           weinig bezoekers bekoren. Er groeide   maar voor synthetisch ijs dat een realistische kopie is   trouwd aan Brugse handelaars. Wintergloed is de
                                                           de voorbije jaren bij Bruggeling   van het natuurijs waarop professioneel ijsschaatsen   naam, een mooie woordvondst overigens. (LF)
                             De nieuwe schaatspiste aan het Minnewaterpark
                                                           én bezoeker steeds meer ergernis   en trainen mogelijk is. Deze piste is bovendien een


             \ Kookeet op de buiten: nieuw recept in Grootseminarie



          Het wijd en zijd bekende foodfestival Kookeet zoekt, na negen succesvolle                    hoort er ook bij: gezond en bewust   koken’ op het terrein. Ze laten zich daarbij
          edities, andere oorden op. Gestart op de Markt, nadien uitgeweken naar ’t Zand               consumeren en rekening houden met de   verrassen door the catch of the day of ze
          en tenslotte ruim plaats gevonden op het Stationsplein, zo groeide Kookeet                   ecologische voetafdruk.’       gaan werken in clusters met seizoensge-
          uit tot een culinair festival dat in de recordedities bijna 100.000 bezoekers over                                          bonden producten.’ (LF)
          de drempel haalde. Iedereen tevreden en houden zo, dacht u, maar niet zo bij                 De West-Vlaamse ‘ambassadeur’ Wim
                                                                                                                                      Praktisch: 26, 27 en 28 september 2020.
          organisator Brugge Plus dat z’n succesformule steeds vaker gekopieerd zag.                   Lybaert koos als thema ‘grond’.  www.kookeet.be
          Daarom streeft men nu naar ‘een nieuwe formule en een duurzame aanpak’.
          September 2020 wordt de eerste editie nieuwe stijl. Het wordt eventjes wennen,               EXit: Waarom, Wim?
          maar een schone lei was noodzakelijk.                                                        WIM LYBAERT: ‘Het thema ‘grond’ wekt
                                                                                                       misschien verwondering, maar het is de
          Inhoudelijk worden de sterke pun-  koeien telt onder haar vaste klanten.   EXit: Wat mag het trouwe en culinair   oorsprong van alles. Grond geeft voeding
          ten behouden, maar in de nieuwe formule   ‘Hoe geraken we ter plekke?’ wordt nu   hooggestemde Kookeet-publiek   en leven. Alles begint bij goede grond,
          wordt er gewerkt met ‘een inspirator’   al geopperd, maar geen nood, er wordt   verwachten?  het is de basis voor de moestuin.’
          (Bruggeling Wim Lybaert, televisiepro-  gedacht aan een shuttlebussysteem   LIEVE MOEREMANS (DIRECTEUR
          grammamaker) en een thema (‘grond’).   dat parkeeroverlast in de buurt-Peterse-  BRUGGE PLUS): ‘Door te werken met een   EXit: Wat zal de bezoeker merken van
          De nieuwe locatie wordt, in navolging   liestraat moet beperken. De organisatie   thema en een inspirator willen we elk jaar   de nieuwe aanpak?
          van het circusfestival Cirque Plus, de tuin   van zomerfestival Cirque Plus geldt hierbij   een nieuw verhaal brengen. Zo kunnen   LYBAERT: ‘In elk geval meer dan bij een
          en enkele zalen van het Grootseminarie   als vingeroefening.  we inspelen op nieuwe ontwikkelingen   gewone restaurantervaring.  Dat zal zich
          (Potterierei 72). Zoals bekend, een oase                      binnen de eetcultuur en het verhaal   uiten in een parcours met verschillende
          van groen en geschiedenis die zelfs                           vertellen achter het eten. Sensibiliseren   ‘eetbelevingen’. De koks gaan weer ‘echt   Wim Lybaert


             \ Naakt uit vervlogen tijden



          De middeleeuwen (en vroeger, én later) hielden er                                            aanbiedt aan cliënten met een meervou-  de hogere klasse, waarbij het insigne het
          op sensueel en erotisch vlak ruime opvattingen op                                            dige handicap.                 echte leven toont. Het hoogtepunt uit de
          na, een levenshouding die in de huidige #MeToo-                                                                             collectie is een prachtig erotisch insigne
          tijden nog weinig kans zou maken. Ten bewijze: de                                            De kalender die zaad in het bakje   uit het begin van de 15de eeuw waarbij
          talloze seksuele insignes uit laatmiddeleeuwse tijden                                        moet brengen is een ‘Archeologische   een vrouw een fallus berijdt. Een ander
          die getuigen van een vaak obsessieve fantasie. Je                                            Naaktkalender’ die een fragment van het   sterk staaltje fantasie is een insigne uit
          bedenkt het, en zie: het bestaat, of wat dacht u van                                         rijke archeologische erfgoed in beeld   de 14de eeuw die ‘een vulva op stelten’
          ‘een copulerend paar op mes’, ‘een gevleugelde fallus                                        brengt. Twaalf maanden betekent twaalf   toont met een kroon van drie fallussen.
          en vulva op een ladder’, of een ‘schip met fallussen als                                     archeologische voorwerpen, afkom-  De oudste beelden uit de collecties gaan
          bemanning’.                                                                                  stig uit de ondergrond van Brugge en   zelfs terug naar prehistorische tijden en

                                                                                                       Ommeland die telkens worden voorzien   vondsten. Voor 16 +. (LF)
          Een aantal van die insignes met ero-  Het bestaan van deze insignes inspi-                   van een deskundige commentaar.
          tische inslag waren hier in 2006 nog   reerde de archeologische dienst Raakvlak   © Ellen De Meulemeester                   De naaktkalender is te koop
                                                                                                                                      bij info@raakvlak.be of op
          te bewonderen in de tentoonstelling   tot een ludieke actie voor het goede   Het goede doel in deze gaat naar UNIE(K)   Zo leren we dat de ‘expliciete’ scènes een   tel 050-44 50 43.
                                                                                                                                      Kostprijs: 10 euro.
          ‘Geloof en Geluk’ in Gruuthuse.  doel in het kader van De Warmste Week.   uit Brugge dat intensieve ondersteuning   reactie zijn tegen de hoofse liefde van


          EXit is een uitgave van EXit vzw  Redactie: Antoine De Clerck, Sigrid Devisch,    Grafisch ontwerp: Bblau  Info advertenties:   Info agenda:
          Hoofdredacteur / v.u. Luc Fossaert,    Rudi Vanmarcke, Lieselot De Deurwaerder,   Logo: Kaat Flamey (KA.AD)  Wenst u te adverteren in EXit?   Griet De Prest, tel. 050/44.20.04,
          Korendragersstraat 24, 8000 Brugge,    Foto’s: Ellen De Meulemeester  Opmaak & Druk: Vandenbroele.be  Stuur een mail naar exitbrugge@gmail.com of   e-mail: griet.deprest@bruggeplus.be
          tel. 050/33.02.46, e-mail: luc.fossaert@gmail.com            Inlichtingen: Antoine De Clerck   neem contact op op het nummer 0495/37.35.28.  De uitgever is niet verantwoordelijk voor
                                                                       (exitbrugge@gmail.com, 0495/37.35.28)                         eventuele drukfouten en de inhoud van de
                                                                                                                                     advertenties.


          2 -     nr. 300 - december ‘19




   390514_1-9 Redactioneel 300.indd   2                                                                                                                          14/11/19   11:44
   1   2   3   4   5   6   7